17.04. piątek Rozmowy na wiejskim podwórku
17.04. piatek Rozmowy na wiejskim podwórku.pdf [.pdf, 368.51 kB]
1. Rozmowy na wiejskim podwórku – zabawy teatralne z elementami ćwiczeń artykulacyjnych, inspirowane wierszem Iwony Róży Salach Bajka.
Zachęcamy do przedstawienia dziecku inscenizacji wiersza, wykorzystując kukiełki, pacynki lub zdjęcia zwierząt.
Kukiełki, pacynki lub zdjęcia zwierząt: kota, kury, koguta, indyka, kozy, gęsi, kaczki, świni, krowy, barana, konia, szczenięcia.
„Bajka”
Zapraszam dzieci na bajkę,
w której kot pali fajkę –
pyku, pyku, pyk.
Ja sama jej nie pamiętam,
więc bajkę powiedzą zwierzęta.
– Ko, ko – kokoszka zaczęła
i szybko odfrunęła.
– Kukuryku! – zapiał kogutek
i jeszcze szybciej uciekł.
– Gul, gul – indyki pisnęły.
– Mee – potem kozy zaczęły.
– Gę, gę – gąski zagęgały,
lecz bajki mówić nie chciały.
– Kwa, kwa – kaczki krzyknęły.
– Kwi, kwi – świnki kwiknęły.
– Muuu – głośno ryknęła krowa.
– Beee – baran jej zawtórował.
– Miau, miau – kotki zapiszczały.
– Ihaha – koniki głos dały.
– Hau, hau, hau – krzyknęły szczeniaczki.
Głosów był wybór taki!
Zwierzęta ryczały, beczały, kwakały,
gdakały i piały,
szczekały, gęgały, miauczały,
lecz bajki nie powiedziały.
Rozmowa na temat wiersza.
- Jakie zwierzęta wystąpiły w wierszu?
- Jakimi głosami odzywały się zwierzęta?
- Dlaczego zwierzęta nie opowiedziały bajki?
2. Zachęcamy do przedstawienia inscenizacji wiersza wspólnie z dzieckiem:
Kukiełki, pacynki lub zdjęcia zwierząt: kota, kury, koguta, indyka, kozy, gęsi, kaczki, świni, krowy, barana, konia, szczeniaczka.
Dzieci mogą wybrać sobie role. Rodzic czyta wiersz ponownie, a dziecko ustawia się zgodnie z kolejnością występowania zwierząt w wierszu i naśladuje głos wybranego zwierzęcia. Podczas kolejnego powtórzenia rodzic mówi tekst, a dziecko, może naśladować głos i zachowanie zwierzęcia, zgodnie z tekstem wiersza.
3. „Rozmowy wiejskich zwierząt” – zabawa dydaktyczna, odgrywanie scenek.
Zachęcamy do zabawy – budowania swobodnych dialogów wspólnie z dzieckiem.
Dowolne kukiełki lub pacynki zwierząt wiejskich, teatrzyk wykonany np. z tekturowego pudełka.
Zwierzątka - do zabawy.jpg [.jpg, 63.20 kB]
4. Zachęcamy do zapoznania się z następującymi materiałami dostępnymi na YouTube:
Zwierzęta w gospodarstwie rolnym na wsi
Zwierzęta dla dzieci na wsi - Odgłosy zwierząt
Karta pracy 1.jpg [.jpg, 153.67 kB]
Karta pracy 2.jpg [.jpg, 168.05 kB]
Zabawa ruchowa z elementem toczenia – Kręgle z butelek.
Pięć butelek plastikowych wypełnionych wodą lub piaskiem, piłka.
Rodzic ustawia bardzo blisko siebie pięć plastikowych butelek (najlepiej, aby stykały się ściankami). Dziecko staje w rzędzie naprzeciwko butelek, przed wyznaczoną przez rodzica linią rzutu. Dziecko toczy piłkę po trawie w kierunku butelek tak, aby jak najwięcej z nich przewróciło się. Liczy, ile butelek leży na ziemi. Zabawę powtarzamy kilka razy.
Klaszczemy – zabawa rytmiczna przy piosence „Na naszym podwórku” (link do piosenki zamieszczony w dniu 15.04.2020).
Rodzic włącza nagranie piosenki, a dziecko maszeruje w określonym kierunku, w rytmie melodii. Podczas przerwy w muzyce rodzic wyklaskuje krótki układ rytmiczny. Dziecko powtarza go najpierw z rodzicem, następnie samodzielnie. Zabawę powtarzamy kilka razy, wykonując rytmy w różny sposób, poprzez tupanie, uderzanie dłońmi o kolana.
Język angielski
Hello Friday! Dziś piątek a więc pora na anglojęzyczną bajkę. Myszkę Maisy czeka pracowity dzień, ale jakże przyjemnie spędzony wśród zwierzątek zamieszkujących gospodarstwo. Może ktoś pomoże Maisy przy liczeniu jajek czy jabłuszek wpadających do koszyka?