Mój przyjaciel pies
W dniach 10.05.-14.05.2021 r. w grupie Pszczółek realizowany był projekt edukacyjny „Mój przyjaciel pies”, który miał na celu kształtowanie u dzieci postaw odpowiedzialności w kontaktach z psami; przekazanie podstawowych informacji na temat historii związków człowieka i psa, zasad doboru rasy przez przyszłego właściciela, opieki i wychowania, a także zachowania się w sytuacjach trudnych, gdy grozi lub już dochodzi do ataku psa na człowieka. W trakcie realizacji projektu dzieci poznawały wybrane rasy psów; zapoznały się z podstawowymi zasadami wychowania psów i rolą jaką pies odgrywa w życiu człowieka. Zwrócono szczególną uwagę na kształtowanie szacunku, przywiązania i miłości do zwierząt. Dzieci zapoznały się z podstawowymi zasadami opieki nad zwierzętami, utrwaliły zasady bezpiecznego zachowania się w kontaktach z psami, zwłaszcza obcymi.
Pszczółki pracowały w oparciu o pogadankę, rozmowę kierowaną, wiersz, opowiadanie, zajęcia warsztatowe, burzę mózgów, pokaz multimedialny oraz zajęcia plastyczne.
Projekt został podzielony na trzy etapy:
ETAP I – ROZPOCĘCIE PROJEKTU
- Stworzenie siatki pojęć tego, co dzieci wiedzą na temat psów
- Zapisanie tego, czego chcą się dowiedzieć dzieci
- Propozycje, jakie działania chciałyby podjąć dzieci w tym temacie.
ETAP II – REALIZACJA PROJEKTU
- Zorganizowanie kącika o tematyce związanej z projektem
- Słuchanie opowiadań, wierszy, piosenek oraz oglądanie filmów edukacyjnych i prezentacji multimedialnych o psach
- Słuchanie ciekawostek związanych z życiem i wyglądem psów
- Poznanie rasy psów – rola psa w życiu ludzi:
- pies – stróż gospodarstwa
- pies – towarzysz ludzi niepełnosprawnych (np. przewodnik dla osób niewidomych)
- pies – ratownik
- pies – tropiciel (poszukiwanie osób, wykrywanie szkodliwych substancji, np. narkotyków – pies policyjny).
- Poznanie pozycji „żółwia” – jak obronić się przed atakiem psa
- Poznanie budowy psa
- Rozmowa na temat „Pies najlepszym przyjacielem człowieka” – opowiadanie o bohaterskich psach
- Udział w zabawach matematycznych
- Dopasowywanie napisów do obrazka. Wprowadzenie napisów do globalnego czytania
- Spotkanie z psem i jego właścicielem
- Oglądanie książek i czasopism w kąciku tematycznym
- Zabawy ruchowe, muzyczno-ruchowe, relaksacyjne związane z tematyką
ETAP III – ZAKOŃCZENIE PROJEKTU
Projekt zakończony zostanie utworzeniem „Kącika Psa” w sali.
Koordynatorzy projektu: mgr Agata Piekarska, mgr Paulina Soboń