Kolorowa Kuchnia – zdrowe jedzenie dla małych odkrywców
Projekt
"Kolorowa Kuchnia – zdrowe jedzenie dla małych odkrywców"
Cel projektu:
- Edukacja dzieci na temat zdrowej żywności.
- Rozwijanie świadomości żywieniowej oraz zachęcanie do zdrowych nawyków.
- Kształtowanie umiejętności współpracy i pracy w grupie poprzez wspólne akcje.
Czas trwania:
Cały rok ( jesień, zima, wiosna , lato)- po 4-5 dni
Przebieg projektu:
JESIEŃ - zdrowe jedzenie dla małych odkrywców
Dzień 1: "Kolorowa tęcza na talerzu"
- Zajęcia plastyczne: Dzieci tworzą tęczę z owoców i warzyw (np. kolorowe rysunki lub wyklejanki).
- Prezentacja: Nauczyciel opowiada o różnych owocach i warzywach, ich kolorach i wartościach odżywczych.
- Gra sensoryczna: Dzieci mogą dotykać, wąchać i smakować różne owoce i warzywa (jeśli to możliwe).
Dzień 2: "Zdobądźmy zdrowe punkty"
- Zajęcia ruchowe: Zabawy na świeżym powietrzu, związane z ruchem i zdrowiem (np. skakanie, bieganie).
- Wprowadzenie do zdrowych nawyków: Rozmowa na temat picia wody, unikania słodyczy, i cheat mealów.
- Rysowanie zdrowego talerza: Dzieci rysują lub kolorują, naklejają, co powinno się znajdować na zdrowym talerzu.
Dzień 3: "Kulinarny czarodziej"
- Warsztaty kulinarne: Dzieci przygotowują proste zdrowe przekąski (np. sałatki owocowe, kanapki z warzywami).
- Nauka rymów i piosenek: Nauka krótkiej piosenki lub rymowanki o zdrowym jedzeniu.
- Motywacja do zdrowego odżywiania: Dzieci rozmawiają o swoich ulubionych zdrowych potrawach.
Dzień 4: "Festiwal zdrowego jedzenia"
- Przygotowanie do festiwalu: Dzieci przygotowują prezentację, na której dzielą się tym, czego się nauczyły.
- Festiwal: Organizacja "zdrowego festiwalu", gdzie dzieci przynoszą zdrowe potrawy, a rodzice mogą uczestniczyć w wydarzeniu.
- Podsumowanie: Każde dziecko otrzymuje dyplom za udział w projekcie oraz zeszyt, w którym mogą zbierać przepisy na zdrowe dania.
Materiały:
- Owoce i warzywa (do zajęć sensorycznych i kulinarnych).
- Materiały plastyczne (farby, kredki, klej).
- Karty pracy dotyczące zdrowego odżywiania.
- Przepisy na zdrowe przekąski
ZIMA- zdrowe jedzenie dla małych odkrywców.
Dzień 1: Zimowe warzywa
- Zabawa w poznawanie:
- Dzieci przynoszą do przedszkola swoje ulubione warzywa (np. marchewki, buraki, itp.).
- Wspólne rozpoznawanie i nazywanie warzyw, ich kolory i kształty.
- Kreatywne zajęcia:
- Malowanie lub rysowanie swoich ulubionych warzyw.
- Podsumowanie:
- Rozmowa o tym, jakie warzywa są dostępne zimą i jak wpływają na nasze zdrowie.
Dzień 2: Warzywne Eksperymenty
- Zabawa sensoryczna:
- Dotykanie, wąchanie i smakowanie różnych warzyw.
- Podsumowanie:
- Rozmowa o tym, jakie potrawy można zrobić z warzyw i jakie są ich korzyści.
Dzień 3: Kiszenie Kapusty
- Część teoretyczna:
- Krótka prezentacja o kiszeniu (można użyć ilustracji lub prostych filmików).
- Zajęcia praktyczne:
- Kiszenie kapusty – dzieci z pomocą dorosłych będą wsypywać posiekaną kapustę do słoików, dodając przyprawy (np. koper, czosnek) i sól.
- Podsumowanie:
- Omówienie, jak długo kapusta będzie się kisić i jakie ma właściwości zdrowotne.
Dzień 4: Owoce Zimy
- Zabawy w odkrywanie:
- Wspólne poszukiwanie w przedszkolu zdjęć zimowych owoców (np. jabłka, gruszki, cytrusy).
- Podsumowanie:
- Rozmowa o tym, jakie owoce można jeść zimą i dlaczego są ważne.
Dzień 5: Kreacja i Podsumowanie
- Praca plastyczna:
- Dzieci wykonają plakat zdrowego jedzenia korzystając z wykrojonych z papieru warzyw i owoców, które omawiały w ciągu tygodnia.
- Prezentacja:
- Dzieci opowiadają o tym, co najbardziej zapamiętały z pięciu dni.
- Zabawa na zakończenie:
- Uroczysty "zdrowy piknik" – wspólne jedzenie przygotowanych potraw z całego tygodnia.
"Wiosna – zdrowe jedzenie dla małych odkrywców"
Dzień 1: Wprowadzenie do zdrowego jedzenia
- Wprowadzenie w temat zdrowego odżywiania przy pomocy prezentacji obrazkowej (owoce, warzywa, nabiał).
- Rozmowa na temat wiosennych nowalijek (rzodkiewka, ogórek, sałata, szczypiorek).
- Prace plastyczne: Rysowanie ulubionych warzyw i owoców.
Dzień 2: Nowalijki - poznajemy smaki
- Zorganizowanie wizyty w ogrodzie przedszkolnym
- Degustacja świeżych nowalijek: rzodkiewki, szczypiorku, sałaty – dzieci uczą się rozpoznawać smaki i tekstury.
- Rozmowa o tym, jak rosną warzywa
Dzień 3: Przygotowanie sałatek
- Dzieci będą pomocniczo przygotowywać sałatki z nowalijek.
- Ustalają własne przepisy, wybierając składniki (rzodkiewka, sałata, pomidorki, ogórek).
- Wspólne przygotowanie sałatek, ucząc się o higienie i bezpieczeństwie w kuchni.
Dzień 4: Własna restauracja sałatkowa
- Dzieci stworzą własną „restaurację sałatkową”, gdzie będą prezentować swoje sałatki przyniesione z domu- maksymalnie 2 sałatki
- Ustalą zasady: „kelnerzy” będą serwować sałatki, a „klienci” będą degustować.
- Krótki pokaz kulinarny, podczas którego każde dziecko zaprezentuje swoją sałatkę i opowie o jej składnikach.
Dzień 5: Festiwal smaków
- Zorganizowanie festiwalu smaków..
- Tworzenie stacji degustacyjnej z sałatkami przygotowanymi przez dzieci.
- Wspólna zabawa i tańce, połączone z grami związanymi ze zdrowym odżywianiem (np. „Zdrowe owoce i warzywa” – gra ruchowa).
- Podsumowanie projektu za pomocą krótkiej prezentacji osiągnięć dzieci.
Materiały:
- Obrazki warzyw i owoców
- Przybory do rysowania i plastyczne
- Składniki do sałatek (nowalijki, oliwa, przyprawy itp.)
- Naczynia i sztućce do serwowania
- Ewentualne materiały pomocnicze do zajęć (np. kolorowe fartuszki)
Lato - zdrowe jedzenie dla małych odkrywców
Dzień 1: Poznajemy owoce lata
- Poranna zabawa: Wprowadzenie do tematu poprzez piosenki i wierszyki o owocach.
- Zajęcia plastyczne: Tworzenie "owocowego plakatu" - dzieci rysują swoje ulubione owoce.
- Degustacja: Próbujemy różnych owoców – truskawki, maliny, wiśnie.
- Zabawa ruchowa: „Zbieramy owoce” – gra polegająca na zbieraniu papierowych owoców w ogrodzie przedszkolnym.
Dzień 2: Sałatki owocowe
- Poranna zabawa: Oglądanie kolorów owoców i ich kształtów.
- Zajęcia kulinarne: Przygotowanie sałatek owocowych. Dzieci uczą się kroić owoce (pod nadzorem) i łączyć je w sałatki.
- Degustacja: Próbowanie przygotowanych sałatek.
- Zabawa ruchowa: „Owocowy taniec” – dzieci tańczą w rytm muzyki z balonami w kształcie owoców.
Dzień 3: Soki owocowe
- Poranna zabawa: Rozmowa o tym, jakie owoce można użyć do soków.
- Zajęcia kulinarne: Wykonanie soków owocowych w prosty sposób (np. wyciskanie cytrusów, korzystanie z sokowirówki).
- Degustacja: Próbowanie różnych soków (z truskawek, arbuzów, cytryn).
- Zabawa ruchowa: „W poszukiwaniu owoców” – dzieci szukają ukrytych owoców w ogrodzie przedszkolnym.
Dzień 4: Zielono mi!
Temat: Warzywa i zioła
- Poranna zabawa: Rozmowa o ziołach i ich zapachach. Pokazanie świeżych ziół (np. bazylii, mięty).
- Zajęcia plastyczne: Malowanie warzyw i ziół na papierze.
- Zabawa ruchowa: „Warzywne podchody” – za pomocą zadań do wykonania dzieci uczą się o różnych warzywach.
Dzień 5: Jestem małym odkrywcą zdrowego odżywiania!
- Poranna zabawa: Przygotowanie wystawy „Zdrowe jedzenie na talerzu” z prac plastycznych.
- Zajęcia kulinarne: Wspólne przygotowanie „Talerza zdrowia” – dzieci wybierają ulubione owoce i warzywa.
- Podsumowanie: Dzieci dzielą się swoimi ulubionymi smakami i odkryciami z całego tygodnia.
- Zabawa ruchowa: „Owoce i warzywa w ruchu” – zabawy na świeżym powietrzu z wykorzystaniem piłek w kolorach owoców i warzyw.
Materiały potrzebne do realizacji projektu:
- Owoce i warzywa do degustacji i przygotowania sałatek
- Narzędzia do krojenia (bezpieczne dla dzieci) oraz sokowirówki
- Materiały plastyczne (papier, farby, kredki)
- Balony i inne rekwizyty do zabaw ruchowych
Efekty projektu:
- Wzrost świadomości dzieci na temat zdrowego odżywiania.
- Zachęcanie do próbowania nowych smaków i produktów.
- Budowanie pozytywnych nawyków żywieniowych już od najmłodszych lat.
Projekt "Kolorowa kuchnia" jest wspaniałą okazją do nauki oraz zabawy, a przede wszystkim do rozwijania zdrowych nawyków żywieniowych u najmłodszych.
Opracowały:
mgr Danutas Korpas
mgr Aleksandra Rejniak