Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

15.04.2020 Zwierzęta wiejskie i ich dzieci

15.04.2020 Zwierzęta wiejskie i ich dzieci.pdf

  1. Wiersz Stanisława Kraszewskiego pt. „ Na wiejskim podwórku”

Na podwórko dumne matki prowadziły swoje dziatki:
Krowa - łaciate cielątko
Koza - rogate koźlątko
Owca - kudłate jagniątko
Świnka - różowe prosiątko
Kurka - pierzaste kurczątko
Gąska - puchate gąsiątko
Kaczka - płetwiaste kaczątko
Każda prowadzi swoje dzieciątko!

Wtem ujrzały pieska Burka, który urwał się ze sznurka.
Tak się bardzo przestraszyły, że aż dzieci pogubiły.
Krowa - łaciate cielątko
Koza - rogate koźlątko
Owca - kudłate jagniątko
Świnka - różowe prosiątko
Kurka - pierzaste kurczątko
Gąska - puchate gąsiątko
Kaczka - płetwiaste kaczątko
Każda zgubiła swoje dzieciątko!

Wtem gospodarz konna furką wjechał prosto na podwórko.
Zszedł czym prędzej ze swej furki, zamknął Burka do komórki.
Lamentują biedne mamy: „Co my teraz zrobić mamy?”

Wtem z kryjówek wyszły dziatki, odnalazły swoje matki:
Krowę - łaciate cielątko
Kozę - rogate koźlątko
Owcę - kudłate jagniątko
Świnkę - różowe prosiątko
Kurkę - pierzaste kurczątko
Gąskę - puchate gąsiątko
Kaczkę - płetwiaste kaczątko
Znalazło mamę każde dzieciątko
!

  1. Rozmowa kierowana na podstawie wiersza i ilustracji.

Zachęcamy do rozmowy na temat wiersza:

  • Jak nazywamy dorosłe zwierzęta oraz ich młode, które pojawiły się w wierszu?
  • Jak wabił się pies, który urwał się ze sznurka?
  • Czy każde dziecko odnalazło swoją mamę?

 Rozwiązywanie zagadek. Wskazywanie odpowiednich obrazków zwierząt (załączniki do pobrania z dnia 14.04.2020)

 Na śniadanie owies je, czasem rżeniem wita cię. (koń)

Ma ryjek różowy  i małe kopytka.  Wszystko ładnie zjada  ze swego korytka. (świnia)

Ptak domowy,  jajka znosi i o ziarnka, gdacząc, prosi. (kura)

Je trawę na łące,  czasem łaty ma.  A gdy rolnik ją wydoi,  to mu mleko da. (krowa)

Kiedy idzie polną ścieżką,  kwacze głośno: kwa, kwa, kwa. (kaczka)

  1. Zabawa bieżna „Konik na wybiegu”

Dziecko jest konikiem. Biega po łące (pokoju, podwórku) zgodnie z rytmem wygrywanym przez rodzica np. na bębenku: idzie stępa (powoli, wysoko unosząc nogi), biegnie kłusem (biegnie na palcach, ale jeszcze nie bardzo szybko), galopem (biega szybko, na całych stopach, w jednym kierunku). Podczas poruszania się kląska językiem – naśladuje uderzenia końskich kopyt.

  1. Karty pracy 1 i 2 – instrukcja

Dzieci: 

  • odszukują wśród naklejek zdjęcia młodych osobników zwierząt przedstawionych na obrazku,
  • naklejają je obok rodziców,
  • naśladują odgłosy zwierząt – młodych i dorosłych,
  • nazywają zwierzęta, które są na zdjęciach; otaczają pętlami zwierzęta, które są zwrócone w tę samą stronę.

Karta pracy 1.png

Karta pracy 2.png

Naklejki do kart pracy nr 1 i 2.png

  1. Zabawa konstrukcyjna – budowanie domu dla ulubionego wiejskiego zwierzęcia.

 Klocki, zdjęcia dowolnych zwierząt wiejskich. Rodzic układa na stole zdjęcia dowolnych zwierząt wiejskich. Dziecko wskazuje swoje ulubione zwierzę. Uzasadnia wybór. Następnie buduje dla tego zwierzęcia dom z klocków i nadaje mu nazwę.

  1. Piosenka „Na naszym podwórku”

I. Na naszym podwórku zwierząt jest bez liku.
Konik w stajni, mysz w spiżarni, a kurki – w kurniku.

Ref.: „Ihaha!” – rży nasz konik.
„Me, me, me”, z kózką w chórku.
Dobrze nam tu razem na naszym podwórku.

II. Na naszym podwórku jest bardzo wesoło.
Kurki gdaczą, kaczki kwaczą, piesek biega w koło.

Ref.: „Kwa, kwa, kwa” – kwacze kaczka.
„Ko, ko, ko” – kurki w chórku.
Bardzo nam wesoło na naszym podwórku.

III. Na naszym podwórku zwierzęta się czubią.
Kot mysz łapie, piesek chrapie, lecz wszyscy się lubią.

Ref.: „Hau, hau, hau” – piesek szczeka.
„Miau, miau, miau” – z kotkiem w chórku.
Wszyscy się lubimy na naszym podwórku.

Rozmowa na temat piosenki:

Zachęcamy do zadawania dzieciom pytań dotyczących tekstu piosenki.

  • O czym była ta piosenka?
  • Jakie zwierzęta mieszkają na wiejskim podwórku?
  • Jakie są nastroje tych zwierząt? Czy są radosne, czy smutne?
  • Czy zwierzęta, o których mowa, żyją w swoim domu w zgodzie?
  • Jakie wydają odgłosy?

 Piosenka o wiejskich zwierzętach – dodatkowa.

Hello! W dniu dzisiejszym zapraszam do przypomnienia sobie jednej z piosenek, które śpiewaliśmy
w sali przedszkolnej na rozpoczęcie zajęć.


ON THE FARM
W najbliższym czasie będziemy poznawać wiejskie zwierzątka. Mam nadzieję, że link do nagrania zamieszczonego poniżej przyda się podczas poznawania ich nazw. Zatem oglądamy, słuchamy i powtarzamy.


Nazwy zwierząt występujące w nagraniu:
a cow- krowa
a duck- kaczka
a sheep-owca
a horse- koń
a cat- kot
a donkey- osioł
a turkey- indyk
a pig-świnka
a chicken- kurczak
a dog- pies