Wiosna na wsi. Dzień 2
Wiosna na wsi 2 - scenariusz.pdf [.pdf, 550.00 kB]
- Ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza Teresy Fiutowskiej Podwórkowa awantura.
Rodzic czyta wiersz (dziecko powtarza) z a następnie zadaje dziecku poniższe pytania;
Kura gdacze, kaczka kwacze –
goni kurę mokrą raczej.
Gęś też syczy, kogut pieje.
Gwałtu! Rety! Co się dzieje?
Ryczy krowa, świnia kwiczy,
a indyk się rozindyczył.
Kot mysz goni, głośno miauczy.
– Dość awantur! Już wystarczy!
Tak pies Burek głośno szczeka
i już słychać go z daleka.
Koza meczy:
mee, mee, mee…
– Czego psisko mądrzy się?
Dla ochłody – wiadro wody
poleją na głowy, brody!
Wyszły z mody awantury!
A sio, gęsi, a sio, kury! –
Powiedziała, co wiedziała,
białą brodą pokiwała,
pochyliła nisko rogi.
– Cisza! Spokój! Zejść mi z drogi!
Awantura się skończyła,
bo ta koza groźna była.
PYTANIA:
- Które zwierzęta brały udział w podwórkowej awanturze?
- Jakie zwierzę próbowało je uspokoić? W jaki sposób to zrobiło?
- Każdy ma swoją mamę. Rodzic pokazuje dziecku obrazki i wspólnie próbują dopasować zwierzątka do swoich mam.
Każdy ma swoją mamę.pdf [.pdf, 2.70 MB]
- Opowieść ruchowa przy muzyce – Wycieczka na wieś.
Do tego zadania będzie Wam potrzebne nagranie wesołej melodii lub bębenek czy garnek z łyżką.
Nadeszła wiosna. Na wsi jest zielono i radośnie (Dzieci maszerują za Rodzicem w rytmie wybranego przez niego nagrania wesołej melodii).
Odwiedzamy wiejską zagrodę. Straszny tutaj gwar.
Widać domowe zwierzęta: owce, krowy, świnie, kaczki, gęsi, kury, indyki. (Rodzic wymienia nazwy gatunków zwierząt, dzieci naśladują ich charakterystyczne głosy).
Patrzcie, przyfrunęły bociany. Wysoko na dachu domu mają swoje gniazdo.(Dzieci robią daszek nad oczami, spoglądają w górę. Następnie w rytmie bębenka poruszają się za Rodzicem, na-śladując charakterystyczne ruchy i klekot bociana).
Za płotem gospodarstwa widać pole. Rośnie na nim zboże. Zamieniamy się w trawy i kłosy zbóż.(Dzieci przechodzą do przysiadu, słychać ciche dźwięki bębenka. Na hasło: Rośniemy,
dźwięki stają się coraz głośniejsze, dzieci powoli wstają).
Na łące pojawiają się zające. Małe zajączki chcą się bawić. Chowają się w trawie. Widać ich duże uszy. (Charakterystyczny rytm bębenka zachęca do podskoków – dzieci naśladują ruchy zajączków. Ponownie słychać nagranie wesołej melodii).
W ogrodach kwitną piękne kwiaty, ich kielichy otwierają się do słoneczka. (Unoszą ręce w górę, naśladują otwierające się do słońca kielichy kwiatów).
Za domem jest sad. Przez chwilę odpoczniemy w cieniu drzew, słuchając świergotu ptaków. (Dzieci kładą się na plecach. Umieszczają ręce na przeponie i miarowo oddychają).
- Długi, krótki– ćwiczenia w mierzeniu długości.
- Ćwiczenia dotyczące zrozumienia stałości miary - zabawa w mierzenie
Osiem skakanek w dwóch różnych kolorach lub osiem sznurków
Rodzic układa ze skakanek dwie drogi (każda składa się z czterech skakanek w tym samym kolorze, np. droga czerwona i droga żółta).
- Dwie drogi równoległe.
Rodzic pyta:
− Czy obie drogi mają taką samą długość?
Jedna z dróg zakręca.
-------------------------------------- --------------------
-------------\ /--------------------
\/
Rodzic zadaje pytanie?
− Czy teraz drogi mają taką samą długość?
− Dlaczego uważacie, że czerwona droga jest dłuższa?
Rodzic wraca jeszcze raz do pierwszego przypadku.
− Czy drogi mają taką samą długość?
− Dlaczego tak uważacie?
Jedna z dróg zakręca.
-----------------------------------------
/\/\
Pytania do dzieci?
− Czy drogi nadal mają taką samą długość?
− Jak można udowodnić, że są tej samej długości?
(Drogi mają taką samą długość, bo nadal są te same cztery skakanki, tylko przesunięte).
- Mierzenie szerokości dywanu stopa za stopą.
Mały dywan.
Każde dziecko mierzy szerokość dywanu, stawiając stopę przed stopą (palce jednej stopy dotykają pięty drugiej stopy) i głośno licząc.
Pytania do dzieci?
− Dlaczego wyszły wam różne wyniki?
− Czy wasze stopy są jednakowej długości?
- Mierzenie długości dywanu krokami.
Mały dywan.
Każde dziecko mierzy długość dywanu krokami, które głośno liczy.
− Dlaczego wyszły wam różne wyniki?
− Z czym jest związana długość waszych kroków? (Ze wzrostem).
Karta pracy, cz. 4, s. 7.
Olek i Ada zastanawiają się, która tasiemka jest dłuższa. Zastanówcie się, jak to sprawdzić.
Kolorowanie tasiemek. Kończenie rysowania kurcząt według wzoru. Kolorowanie trzeciego kurczęcia, licząc od prawej strony.
- Teraz proponujemy trochę ruchu - Zabawa z papierowymi ręcznikami ZAPRASZAMY!
Zabawy z papierowymi ręcznikami
- Kodowanie - Zaprowadź zwierzęta na farmę zgodnie z zamieszczonym kodem. Powodzenia!
Kodowanie zwierzęta.pdf [.pdf, 212.29 kB]