Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Wiosenne powroty. Dzień 5 - zajęcie 1

03.04.2020r. Zajęcie 1 – „Sąsiad szpak”

  1. Wizualizacja – Jestem ptakiem.

Dzieci leżą z zamkniętymi oczami. R. mówi: Wyobraź sobie, że jesteś ptakiem. Masz ciało pokryte miękkimi piórami i piękne skrzydła. Dzięki nim możesz fruwać! Powoli poruszasz skrzydłami i unosisz się w powietrzu, coraz wyżej i wyżej. Ogrzewają cię promienie słońca. Dziwne uczucie widzieć świat z tej wysokości. Mijasz pola, las, łąki i jezioro. Ludzie widziani z tej wysokości są mali, maleńcy. Ta swoboda i wolność, które czujesz, są wspaniałe. Nadchodzi noc. Szukasz, jak inne ptaki, schronienia. Siedzisz na gałęzi, chowasz dziób pod skrzydła i... zasypiasz. Jest ranek. Otulają cię ciepłe promyki słońca. Budzisz się spokojny, szczęśliwy i znowu wzbijasz się w niebo i fruwasz nad swoim domem, przedszkolem, placem zabaw. Pomyśl, czy bycie ptakiem jest miłe. Potem dzieci otwierają oczy, siadają. R. pyta: −Czy chciałbyś/chciałabyś być ptakiem? Jakim?

  1. Ćwiczenia słuchu fonematycznego. – Co to za ptak?

podaje głoski, a dzieci wymyślają nazwy ptaków rozpoczynające się tymi głoskami.
Np. a –  albatros;  b –  bocian;  d  –  dudek;  g  –  gawron;  j  –  jemiołuszka;  k  –  kukułka;  m  –  mewa;  o – orzeł; p – pliszka; r – raniuszek; s – sowa; w – wrona.

3. Zabawa ruchowa – „Szalone kurczaki” – zabawa ruchowa

 

  1. Zapoznanie z wyglądem szpaka.

Dzieci wskazują na zdjęciu części ciała świadczące o tym, że szpak to ptak. Omawiają wygląd szpaka (pióra mieniące się kolorami tęczy, z brązowymi kreskami).Szpaki są przedsiębiorcze, ciekawskie, towarzyskie. Wszystko robią szybko i zdecydowanie. W gniazdach mają zioła, które chronią je przed pasożytami. Śpiewając,  wydobywają  różne  dźwięki,  najczęściej  te  zasłyszane,  np.  dźwięki  klaksonów  samochodów. Każdy z nich ma swoją charakterystyczną pieśń. Zjadają dżdżownice, mrów-ki i różne robaki z ziemi, spod kamieni. Lubią też dojrzałe owoce, np. czereśnie.

  1. „Sąsiad szpak” - słuchanie opowiadania Małgorzaty Strękowskiej - Zaremby.

"Sąsiad szpak" Małgorzata Strękowska - Zaremba - opowiadanie do pobrania [.pdf, 53.37 kB]

Olek,  Ada  i  rodzice  przyjechali  do  dziadków  w  odwiedziny  i  zostali  na  cały  weekend.  Ada  była  zachwycona. Dostała nowy dzwonek do roweru w kształcie rumianego jabłuszka i musiała go wy-próbować. Natychmiast! Jeździła dookoła ogrodu dziadków i dzwoniła zawzięcie. Sprawiało jej to ogromną radość. Wprawdzie rodzina zatykała uszy, ale co tam. Wreszcie Olek nie wytrzymał.– Na kogo dzwonisz? – spytał.– Na przechodniów. Ostrzegam ich, że jadę – odpowiedziała rozpromieniona Ada. – Ja nie mogę! Tu nie ma żadnych przechodniów – wykrzyknął ogłuszony Olek. Ada wzruszyła ramionami, jednak wreszcie przestała dzwonić.– Jak dobrze – westchnęli dziadkowie, rodzice i cztery ogrodowe myszy.–  Cisza,  aż  dzwoni  w  uszach  –  roześmiał  się  dziadek.  –  Teraz  mogę  przedstawić  wam  nowego sąsiada. – Zaprowadził Adę i Olka w odległą część ogrodu. Tu, na pniu wysokiej brzozy, powiesił kilka dni wcześniej budkę lęgową dla ptaków. – Zachowajcie ciszę. Wkrótce go zobaczycie – szepnął. Już  po  chwili  dzieci  zauważyły  nadlatującego  od  strony  sadu  ptaszka.  Krótki  prostokątny  ogon  sprawiał,  że  w  locie  wyglądał  jak  czteroramienna  gwiazda.  Usiadł  na  gałęzi  brzozy,  ale  z daleka od budki. Dzieci mogły mu się przyjrzeć uważnie. Czarne skrzydła mieniły się w wio-sennym słońcu zielenią i fioletem. W ostro zakończonym dziobie trzymał źdźbło zeschłej trawy. Rozglądał się na wszystkie strony. Olek i Ada aż wstrzymali oddechy, aby go nie spłoszyć. Ptak upewnił się, że nic mu nie grozi, i przefrunął do budki.– Rozpoznaliście tego pana? – spytał dziadek.– Pewnie. To pan szpak – odpowiedział bez wahania Olek.– Pani szpak też osiedli się w budce? – spytała Ada.– Oczywiście. Pan szpak wije gniazdo dla pani szpakowej i dla małych szpaczków.– Będziesz miał bardzo dużo sąsiadów, dziadku – zauważył z uśmiechem Olek.– Zdaje się, że będą podobnie hałaśliwi jak Ada i jej dzwonek – szepnęła mama, która dołączyła do obserwatorów pracowitego szpaczka.

– Szpet-szpet – zaśpiewał szpak i pomknął szukać materiałów na gniazdo. Wracał do budki wielokrotnie, przynosił pióra, korę, suche liście, mech, trawę.– Stara się – zauważyła Ada. Na to szpak zaskrzypiał jak stare deski w podłodze i jeszcze dodał: – Kuku, kuku! Olek i Ada zrobili wielkie oczy. Ze zdziwienia, naturalnie. Czyżby pan szpak stracił rozum? –  Zapomnieliście,  że  szpaki  potrafią  naśladować  różne  głosy  –  przypomniał  im  dziadek,  ubawiony zaskoczonymi minami wnucząt. Następnego dnia o świcie Ada zerwała się z łóżka z głośnym krzykiem:– Kradną mój rower! Wypadła na podwórko w rozpiętej kurtce zarzuconej na piżamę. Za nią wyskoczyli dziadkowie, rodzice i Olek. Wszystkich obudził wyjątkowo głośny dźwięk dzwonka, który zdobił rower Ady. Jakież było ich zaskoczenie, kiedy odkryli, że rower stoi bezpieczny w komórce, a jego dzwonek... milczy. Gdy przetarli zaspane oczy, zobaczyli na gałęzi topoli przy oknie pokoju, w którym spała  Ada,  pana  szpaka.  Nowy  sąsiad  dziadka  naśladował  dźwięk  dzwonka  niczym  najzdolniejszy artysta. Zdziwił się na widok rodziny w komplecie.– Miau – miauknął jak kot i odleciał.– „Miau”, czy to po ptasiemu dzień dobry? – zastanawiała się babcia. Ada pomyślała, że to coś mniej przyjemnego.– Przepraszam, panie szpaku – szepnęła w stronę budki. Jak myślicie, dlaczego Ada przeprosiła szpaczka?

  1. Rozmowa na temat opowiadania.

−Dlaczego Ada jeździła na rowerze i dzwoniła?
−Kogo przedstawiał dziadek Olkowi i Adzie?
−Gdzie założył gniazdo szpak?
−Jakie odgłosy naśladował szpak?
−Dlaczego Ada myślała, że kradną jej rower?
−Kto głośno naśladował dźwięk dzwonka?
−Jakim dźwiękiem pożegnał szpak rodzinę?

  1. Praca plastyczna – „Pokoloruj szpaka”

Zadaniem dziecka jest pokolorowanie lub ozdobienie szpaka wg własnego pomysłu.

Szpak - kolorowanka pdf do pobrania [.pdf, 249.64 kB]