Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Wielkanoc. Dzień 4

Zajęcia 1. Zabawy badawcze – Wokół jajka.
1. Wielkanocne ćwiczenia. Przygotowujemy karty z zadaniami do wykonania. Dziecko losuje obrazek (można na zasadzie wielkanocnej wyliczanki:
„Wielkanocna wyliczanka królik, pisklak i pisanka, raz, dwa, trzy co w koszyczku niesiesz ty?”
Autor: Agata Dziechciarczyk),
następnie zadaniem dziecka jest wykonanie danego ćwiczenia.

Wielkanocne karty ruchowe - karty można przygotować samodzielnie bez drukowania!

2. Poznajemy budowę jajka – zabawa badawcza.
Czego potrzebujemy? Jajka: kurze, przepiórcze, strusie, dwa takie same jajka – z tym, że jedno jest ugotowane, a drugie – surowe.

Dzieci oglądają jajka (jajka: kurze, przepiórcze, strusie lub ich obrazki), porównują ich wielkość i kolorystykę, wypowiadają się na temat ich kształtu; podają przykłady zwierząt, które wykluwają się z jajek.

Jaja różnych ptaków - pdf do pobrania

Jaja różnych ptaków - pdf do pobrania - grafika pochodzi ze strony freepik.com - plik wektorowy utworzony przez macrovector.

Rozbijcie przed dziećmi jajko – dzieci oglądają jego zawartość; nazywają poszczególne części składowe: skorupka, białko, żółtko.
Zwróćcie uwagę na zarodek i wyjaśnijcie dzieciom, że kurczątka wykluwają się z jajek, w których są zarodki. Pokażcie dzieciom dwa jednakowe jajka. Proście, aby się zastanowiły, po czym można poznać, że jedno z nich jest surowe, a drugie gotowane. Dzieci podają swoje propozycje.

Następnie wprawcie w ruch obrotowy oba jajka. Dzieci obserwują ich ruchy i określają, które z nich kręci się szybciej. Rozbijają jajko i sprawdzają, czy miały rację.
Jajko surowe obraca się tylko przez chwilę, a potem się zatrzymuje. Powodem jest jego płynny środek, który porusza się wewnątrz skorupki w różne strony, co hamuje szybkie
poruszanie się jajka.

3. Jajka i woda – zabawa badawcza.
Czego potrzebujemy? Jajka surowe, jajka ugorowane, szklane naczynia, sól, łyżka.

  1. Dzieci badają zachowanie w wodzie jajka surowego i jajka ugotowanego – wkładają je kolejno do przezroczystego naczynia z wodą. Obserwują ich zachowanie.
  2. Do wody w przezroczystym naczyniu wkładają surowe jajko i dosypują stopniowo sól (około 10–12 łyżek soli). Obserwują, co dzieje się z jajkiem.

4. Pisankowe ciekawostki.

  • Uważano, że pisanki mają magiczną moc, dlatego np. dotykano nimi grzbietów bydła, aby było zdrowe i płodne, toczono je wzdłuż zagonów oziminy, żeby zapewnić sobie dobry
    urodzaj.
  • Były one darem, który miał zapewnić obdarowanej osobie wszelką pomyślność (także w sprawach sercowych).
  • Pełniły one rolę wykupu w obrzędach wielkanocnych, np.: dyngusa, chodzenia z barankiem lub kurkiem.
  • Panna mogła dostać pisankę czekoladowo – marcepanową z pierścionkiem zaręczynowym w środku.
  • Ludzie bogaci obdarowywali się drogimi pisankami, ze złota, przyozdobionymi szlachetnymi kamieniami. Francuski jubiler P. C. Fabergé wykonał takie drogie pisanki na zamówienie cara Rosji.

  • Pisanki służyły do zabawy zwanej taczanką. Turlało się po stole malowane jaja, zderzając je ze sobą. Wygrywała ta osoba, której pisanka się nie potłukła.

5. Labirynt. Zachęcamy do poruszania się i utworzenia labiryntu. W wielkanocnej wersji można dać dzieciom koszyczek i rozkładać w różnych miejscach np. jajka – ozdoby.
Labirynt - Julita Jamza - Szik

6. Zabawy i ćwiczenia pod hasłem: "Co można zrobić z jajka?"

  • Oglądanie skorupki jajka przez lupę.
    Czego potrzebujemy? Lupy.
  • Porównywanie ciężaru jajek – surowego i ugotowanego.
    Czego potrzebujemy? Jajka – surowe i ugotowane. Można również użyć wagi kuchennej.
  • Wypowiadanie się dzieci na temat: Co można zrobić z jajek?
    Pomalować, ugotować, usmażyć itp.
  • Wymyślanie przez dzieci przepisów na potrawy z jajek.
    Nadawanie im nazw.
    Ciekawe pomysły na udekorowanie jajek
  • Jajka dla smakoszy – przyrządzenie dowolnej potrawy z użyciem jaj ugotowanych na twardo.
    Np. jajka z groszkiem konserwowym w majonezie, pasta jajeczna.
    Dzieci przygotowują stanowisko pracy. Myją ręce, zakładają fartuszki. Następnie przystępują do działania. Dzielą jajka na połowy, wkładają do miseczki, dodają odcedzony zielony groszek konserwowy, kładą na wierzchu majonez i posypują całość pokrojonym szczypiorkiem lub kroją drobno jajka, wkładają je do miseczki, wrzucają pokrojony szczypiorek, dodają odrobinę śmietany i majonezu, trochę solą i mieszają. Przygotowują też kromki bułki, smarując je masłem.
    Tak przyrządzony posiłek można zjeść na podwieczorek.

7. Na zakończenie zapraszam do zabawy ruchowej.
Poruszajmy się!