Wielkanoc. Dzień 4
Zajęcia 1. Zabawy badawcze – Wokół jajka.
1. Wielkanocne ćwiczenia. Przygotowujemy karty z zadaniami do wykonania. Dziecko losuje obrazek (można na zasadzie wielkanocnej wyliczanki:
„Wielkanocna wyliczanka królik, pisklak i pisanka, raz, dwa, trzy co w koszyczku niesiesz ty?”
Autor: Agata Dziechciarczyk),
następnie zadaniem dziecka jest wykonanie danego ćwiczenia.
Wielkanocne karty ruchowe [.pdf, 3.35 MB] - karty można przygotować samodzielnie bez drukowania!
2. Poznajemy budowę jajka – zabawa badawcza.
Czego potrzebujemy? Jajka: kurze, przepiórcze, strusie, dwa takie same jajka – z tym, że jedno jest ugotowane, a drugie – surowe.
Dzieci oglądają jajka (jajka: kurze, przepiórcze, strusie lub ich obrazki), porównują ich wielkość i kolorystykę, wypowiadają się na temat ich kształtu; podają przykłady zwierząt, które wykluwają się z jajek.
Jaja różnych ptaków - pdf do pobrania [.pdf, 5.54 MB]
Jaja różnych ptaków - pdf do pobrania [.pdf, 273.92 kB] - grafika pochodzi ze strony freepik.com - plik wektorowy utworzony przez macrovector.
Rozbijcie przed dziećmi jajko – dzieci oglądają jego zawartość; nazywają poszczególne części składowe: skorupka, białko, żółtko.
Zwróćcie uwagę na zarodek i wyjaśnijcie dzieciom, że kurczątka wykluwają się z jajek, w których są zarodki. Pokażcie dzieciom dwa jednakowe jajka. Proście, aby się zastanowiły, po czym można poznać, że jedno z nich jest surowe, a drugie gotowane. Dzieci podają swoje propozycje.
Następnie wprawcie w ruch obrotowy oba jajka. Dzieci obserwują ich ruchy i określają, które z nich kręci się szybciej. Rozbijają jajko i sprawdzają, czy miały rację.
Jajko surowe obraca się tylko przez chwilę, a potem się zatrzymuje. Powodem jest jego płynny środek, który porusza się wewnątrz skorupki w różne strony, co hamuje szybkie
poruszanie się jajka.
3. Jajka i woda – zabawa badawcza.
Czego potrzebujemy? Jajka surowe, jajka ugorowane, szklane naczynia, sól, łyżka.
- Dzieci badają zachowanie w wodzie jajka surowego i jajka ugotowanego – wkładają je kolejno do przezroczystego naczynia z wodą. Obserwują ich zachowanie.
- Do wody w przezroczystym naczyniu wkładają surowe jajko i dosypują stopniowo sól (około 10–12 łyżek soli). Obserwują, co dzieje się z jajkiem.
4. Pisankowe ciekawostki.
- Uważano, że pisanki mają magiczną moc, dlatego np. dotykano nimi grzbietów bydła, aby było zdrowe i płodne, toczono je wzdłuż zagonów oziminy, żeby zapewnić sobie dobry
urodzaj. - Były one darem, który miał zapewnić obdarowanej osobie wszelką pomyślność (także w sprawach sercowych).
- Pełniły one rolę wykupu w obrzędach wielkanocnych, np.: dyngusa, chodzenia z barankiem lub kurkiem.
- Panna mogła dostać pisankę czekoladowo – marcepanową z pierścionkiem zaręczynowym w środku.
- Ludzie bogaci obdarowywali się drogimi pisankami, ze złota, przyozdobionymi szlachetnymi kamieniami. Francuski jubiler P. C. Fabergé wykonał takie drogie pisanki na zamówienie cara Rosji.
- Pisanki służyły do zabawy zwanej taczanką. Turlało się po stole malowane jaja, zderzając je ze sobą. Wygrywała ta osoba, której pisanka się nie potłukła.
5. Labirynt. Zachęcamy do poruszania się i utworzenia labiryntu. W wielkanocnej wersji można dać dzieciom koszyczek i rozkładać w różnych miejscach np. jajka – ozdoby.
Labirynt - Julita Jamza - Szik
6. Zabawy i ćwiczenia pod hasłem: "Co można zrobić z jajka?"
- Oglądanie skorupki jajka przez lupę.
Czego potrzebujemy? Lupy. - Porównywanie ciężaru jajek – surowego i ugotowanego.
Czego potrzebujemy? Jajka – surowe i ugotowane. Można również użyć wagi kuchennej. - Wypowiadanie się dzieci na temat: Co można zrobić z jajek?
Pomalować, ugotować, usmażyć itp. - Wymyślanie przez dzieci przepisów na potrawy z jajek.
Nadawanie im nazw.
Ciekawe pomysły na udekorowanie jajek - Jajka dla smakoszy – przyrządzenie dowolnej potrawy z użyciem jaj ugotowanych na twardo.
Np. jajka z groszkiem konserwowym w majonezie, pasta jajeczna.
Dzieci przygotowują stanowisko pracy. Myją ręce, zakładają fartuszki. Następnie przystępują do działania. Dzielą jajka na połowy, wkładają do miseczki, dodają odcedzony zielony groszek konserwowy, kładą na wierzchu majonez i posypują całość pokrojonym szczypiorkiem lub kroją drobno jajka, wkładają je do miseczki, wrzucają pokrojony szczypiorek, dodają odrobinę śmietany i majonezu, trochę solą i mieszają. Przygotowują też kromki bułki, smarując je masłem.
Tak przyrządzony posiłek można zjeść na podwieczorek.
7. Na zakończenie zapraszam do zabawy ruchowej.
Poruszajmy się!