16.04 czwartek Domy zwierząt wiejskich
16.04.2020 czwartek Domy zwierząt wiejskich.docx [.docx, 18.94 kB]
Wiersz Iwony Fabiszewskiej pt. „Domy zwierząt”.
W chlewiku mieszka świnka, korytko stoi tam,
a w budzie siedzi piesek; nie lubi, gdy jest sam.
W kurniku kury gdaczą, nocą na grzędach śpią,
a konie stoją w stajniach i głośno czasem rżą.
A krowy? Pewnie wiecie, obora to ich dom.
Gdy wrócą już z pastwiska, tu muczą piosnkę swą.
- Rozmowa rodzica z dzieckiem na temat wiersza. Rodzic pyta:
- O jakich zwierzętach była mowa w wierszu?
- Jak nazywa się dom świnki (psa, konia, kury, krowy)?
- Jakie jeszcze inne zwierzęta oprócz kury mogą mieszkać w kurniku?
- Gdzie ja mieszkam? Film z pewnością utrwali nazwy wiejskich zwierząt i ich odgłosy.
- Propozycje zabaw i ćwiczeń ruchowych:
- Dziecko maszeruje po obwodzie koła. W rękach trzyma gazetę. Liczy głośno do czterech, na cztery podnosi do góry rękę z gazetą.
- Zabawa ruchowa z elementem równowagi – Sprytny kotek.
Potrzebny będzie sznurek lub skakanka. Rodzice rozciągają sznurek (płotek), mniej więcej na wysokości kolan dziecka. Dziecko jest kotem. Ustawia się przed płotkiem. Następnie przechodzi nad nim tak, aby go nie dotknąć. Jeśli dziecko dotknie sznurka, próbuje przejść kolejny raz.
- Zabawa ruchowa z elementem skoku i podskoku – Kotek na drabinie.
Rodzic układa sznurki, skakanki w rzędzie, jedna za drugą (ułożenie poziome) – szczebelki drabiny. Przed drabiną ustawia się dziecko (kot). Przeskakuje obunóż ze szczebelka na szczebelek (ze sznurka na sznurek), starając się nie ominąć żadnego z nich. - Ćwiczenie wyprostne – Uwaga, lis!
Dziecko jest kurą. Porusza się po pokoju w sposób charakterystyczny dla tych zwierząt. Na hasło: Lis, zatrzymuje się natychmiast w miejscu, prostuje plecy, kładzie gazetę na głowie i stoi nieruchomo do chwili, aż usłyszy ponowny, ustalony wcześniej dźwięk. - Ćwiczenie dużych grup mięśniowych – Ziarno dla kury.
Dziecko stoi w lekkim rozkroku. Zwija gazetę w kulkę – to ziarno dla zwierząt – i trzyma ją oburącz przed sobą. Na sygnał Rodzica dziecko przenosi kulkę z gazety oburącz za głowę, puszcza na podłogę za plecami (wysypuje ziarna), a następnie zamienia się w kurkę – wykonuje skłon do przodu, oburącz chwyta kulkę leżącą z tyłu i podnosi do góry na znak wykonania zadania.
- Wiejski zwierzyniec. Proponujemy dzieciom wykonanie makiety przedstawiającej wiejską zagrodę.
Wiejski zwierzyniec - wyprawka.png [.png, 405.88 kB]
Instrukcje:
Duże, płaskie, tekturowe pudełko, brązowa bibuła, puste pudełka po zapałkach, klej, nożyczki, plastelina, sylwety zwierząt.
Układamy na dywanie duże, płaskie, tekturowe pudełko. Wykładamy je brązową bibułą (krepiną). Zachęcamy do wykonania sylwet zwierząt wiejskich, które będą przebywały w zagrodzie. Dzieci dzielą zagrodę na trzy części (wykorzystując puste pudełka po zapałkach). W każdej z nich znajdzie się inny gatunek zwierząt. Pozostałe elementy zagrody: drzewa, trawę, krzewy można wykonać z dostępnych w domu materiałów.
Dzieci:
− wycinają z karty pracy wszystkie kształty zaznaczone konturami,
− składają je i sklejają według instrukcji,
− doklejają śwince uszy, a kurczęciu skrzydła i grzebień we właściwych miejscach, zgodnie z instrukcją, a następnie umieszczają sylwety zwierząt w odpowiednich miejscach zagrody ustawiając je na podstawkach z plasteliny.
Przydatny link:
Gdzie ja mieszkam? Nauka zwierząt gospodarstwa, nazwy ich domów, odgłosy - nauka przez zabawę❗
Kostka Farma.jpg [.jpg, 1.12 MB]
Język angielski
Let’s go on the farm! Zapraszam do obejrzenia filmu, w którym poznajemy nazwy wiejskich zwierząt oraz odgłosy, które wydają. Niektóre odgłosy zwierząt w wersji polskiej i angielskiej brzmią zupełnie inaczej. Ciekawa jestem, czym uda się je wszystkie rozpoznać.
Poniżej link do piosenki z YT, którą można było usłyszeć w nagraniu. To angielska wersja znanej piosenki „Stary Donald farmę miał”. Zapraszam do wspólnej zabawy podczas oglądania, śpiewania i naśladowania zwierzątek.
„Old MacDonald Had A Farm”
Old MacDonald had a farm. E-I-E-I-O.
And on that farm he had a COW. E-I-E-I-O.
What does a COW say?
Meow?
Oink?
Moo?
With a moo moo here.
And a moo moo there.
Here a moo.
There a moo.
Everywhere a moo moo.
Old MacDonald had a farm. E-I-E-I-O.
Old MacDonald had a farm. E-I-E-I-O.
And on that farm he had a HORSE. E-I-E-I-O.
What does a HORSE say?
Woof woof?
Moo?
Neigh?
With a neigh neigh here.
And a neigh neigh there.
Here a neigh.
There a neigh.
Everywhere a neigh neigh.
Old MacDonald had a farm. E-I-E-I-O.
Old MacDonald had a farm. E-I-E-I-O.
And on that farm he had a PIG. E-I-E-I-O.
What does a PIG say?
Quack?
Tweet, tweet?
Oink?
With an oink oink here.
And an oink oink there.
Here an oink.
There an oink.
Everywhere an oink oink.
Old MacDonald had a farm. E-I-E-I-O.
Old MacDonald had a farm. E-I-E-I-O.
And on that farm he had a SHEEP. E-I-E-I-O.
What does a SHEEP say?
Cluck cluck?
Oink?
Baaa?
With a baaa baaa here.
And a baaa baaa there.
Here a baaa.
There a baaa.
Everywhere a baaa baaa.
Old MacDonald had a farm. E-I-E-I-O.
Old MacDonald had a farm. E-I-E-I-O.
And on that farm he had a DUCK. E-I-E-I-O.
What does a DUCK say?
Meow?
Moo?
Quack quack?
With a quack quack here.
And a quack quack there.
Here a quack.
There a quack.
Everywhere a quack quack.
Old MacDonald had a farm. E-I-E-I-O.
Old MacDonald had a farm. E-I-E-I-O.
And on that farm he had a ROOSTER. E-I-E-I-O.
What does a ROOSTER say?
Ribbit?
Meow?
Cock-a-doodle-doo?
With a cock-a-doodle-doo.
Cock-a-doodle-doo.
Cock-a-doodle-doodle-doodle-doodle-doodle-doo.
Old MacDonald had a farm. E-I-E-I-O.
E-I-E-I-O.