09.04.2020 czwartek Symbole wielkanocne
1. Symbole wielkanocne – rozmowa kierowana na podstawie tablicy demonstracyjnej.
Zachęcamy do rozmowy rodzica na temat tablicy demonstracyjnej nr 23 (w załączniku) związanej tematycznie z Wielkanocą. Zadaniem dziecka jest odnajdywanie i wskazywanie na tablicy symboli wielkanocnych. Podczas rozmowy (zwróćmy uwagę, by dziecko starało się wypowiadać pełnymi zdaniami) rodzic może posłużyć się przykładowymi pytaniami:
- Jakie święta się zbliżają?
- Po czym możemy poznać, że ten obrazek jest związany z Wielkanocą?
- Na ile części zostało podzielone jajko?
- Dlaczego jajko zostało pokrojone na cztery części?
Z jaką jeszcze inną, nieprzedstawioną na obrazku, tradycją kojarzą się Święta Wielkanocne? (np. lany poniedziałek).
Tablica demonstracyjna 23 - Wielkanoc - png do pobrania [.png, 701.77 kB]
2. Propozycje wspólnych zabaw ruchowych o tematyce wielkanocnej:
Wierszyk z pokazywaniem „Trzy baziowe koty”
Na wiosennej wierzbie (ręce wyprostowane ku górze jak gałęzie drzewa)
tuż nad rzeczką małą, (prawa ręka pokazuje wijącą się rzeczkę)
trzy baziowe kotki (dzieci miauczą i „liżą” futerko jak kotki)
lekko się huśtają. (ponownie gest „wierzby”, ale tym razem ręce machają w powietrzu)
Deszcz drobny popadał, (ręce uniesione w górze opadają, dziecko macha przy tym palcami imitując padający deszcz),
futerka im zmoczył, (dziecko po wypowiedzeniu wersu mówi cicho: brrrrr i otrzepuje „zmoczone” futerko)
miauczą wniebogłosy, (po wypowiedzeniu wersu dziecko miauczy z głową podniesioną
do góry)
trzy baziowe koty! (dziecko pokazuje – wciąż miaucząc – trzy palce u dłoni)
„Zajączkowy tor przeszkód”
Można go ułożyć z poduszek, ustawić krzesła lub wyznaczyć trasę na podwórku. Uczestnicy pokonują ją kicając, zamiast po prostu biec. Wygrywa ten zajączek, któremu uda się pokonać trasę w najkrótszym czasie.
„Rzucanie pisanek”
Ta zabawa polega na rzucaniu do siebie (zatem parami) pisanek. Przy każdym rzucie, w którym uda się złapać jajko i nie spadnie na ziemię, para oddala się od siebie o jeden krok. Zabawa się kończy, kiedy pisanka wyląduje na ziemi.
Źródło: www.miastodzieci.pl
„Zajęcze skoki”
Skok w dal! Z wyznaczonego miejsca dzieci skaczą jak najdalej.
– Z miejsca
– Z rozbiegu
– Obunóż
– Na jednej nodze itp.
„Malujemy pisanki”
Dzieci trzymają jedną pisankę – małą piłkę. Wykonujemy rożne ćwiczenia gimnastyczne, rozciągające i wyciszające cały czas trzymając w ręku piłkę i próbując ją nie zgubić. Podnosimy piłkę do góry – malujemy na niebiesko jak niebo, schylamy się i dotykamy piłkę do podłogi – malujemy na zielono jak trawa. Siadamy i wyciągamy rękę z piłką jak najdalej do przodu i kilka razy dotykamy podłogi – malujemy kolorowe kropki itp.
Źródło: www.kidsandsport.pl
3. Zajączek wielkanocny – propozycja pracy przestrzennej.
Potrzebne materiały:
Skarpetka dziecięca, ryż lub kasza, sznurek, wstążeczka, nożyczki, rolka z szeroką taśmą klejącą, łyżka lub łopatka, pojemnik.
Sposób wykonania:
Przeciągamy skarpetkę przez otwór w rolce i nakładamy na nią skarpetkę. Napełniamy skarpetę mniej więcej do połowy (np. do zaznaczonej na materiale pięty) ryżem lub kaszą (można wsypać ryż/kaszę także łyżką bezpośrednio do skarpetki, nie nakładając jej na rolkę). Następnie z pomocą rodzica formujemy zajączka – ściskamy ręką skarpetkę mniej więcej w połowie tak, aby kasza (ryż) przesunęła się do zaznaczonej na materiale pięty (to będzie głowa), zawiązujemy sznurkiem w dwóch miejscach – nad głową i w miejscu, gdzie znajduje się ślad po naciśnięciu. Górę skarpetki przecinamy nożyczkami na środku – tak powstaną uszy. Wokół szyi zawiązujemy kolorową wstążeczkę i malujemy flamastrem oczy i pyszczek.
Można też zawiązać sznurek w dolnej części skarpetki, z obu stron – zrobić w ten sposób łapki, i z tyłu skarpetki – zrobić ogonek.
4. Przygotowania do Świąt Wielkanocnych niech umili piosenka.
Miłego słuchania!
Karta pracy 1 - naklejki - png do pobrania [.png, 225.54 kB]
Karta pracy 1 - png do pobrania [.png, 119.96 kB]
Język angielski
W celu utrwalenia poznanego słownictwa (nie tylko tego związanego z Wielkanocą) polecam również następujące zabawy z kartami obrazkowym, które często goszczą na naszych zajęciach w przedszkolu:
What’s missing? (Czego brakuje?) To zdecydowanie ulubiona gra moich Pszczółek, które uwielbiają „podglądać”, jaki obrazek aktualnie znika… Ale od początku. Rozkładamy karty na podłodze. Następnie, powtarzamy z dziećmi poszczególne słowa i prosimy ich aby zamknęli oczy (Close your eyes). Rodzic w tym czasie szybko zabiera jeden obrazek, prosi dziecko o otworzenie oczu (Open your eyes.) i pyta: „What’s missing?” Gwarantuję , że dzieciaki odpowiedzą co zniknęło zanim jeszcze zdążymy ich o to zapytać.
What’s next?(Co dalej?) Ta zabawa wymaga kilkukrotnego wydrukowania kart obrazkowych( plik do pobrania zamieszczony w środę pod nazwą Easter vocabulary). Układamy z obrazków dany rytm, za każdym razem wypowiadając głośno słowo przedstawione na obrazku. Zadaniem dziecka jest określenie, który obrazek pojawi się w następnej kolejności, np.
Easter cake- Easter cake- Easter basket- Easter basket- Easter cake-…….. (Easter cake)
Easter egg- chick- Easter egg-………(chick)
How many…?
Policz po angielsku zajączki, pisanki oraz kurczaczki zanim skończy się czas.