Wiosenne powroty. Dzień 1
1. Na początek proponujemy zabawę paluszkową wg M. Barańskiej „W górze słonko świeci”, zabawę powtarzamy do momentu utrwalenia tekstu przez dziecko.
W górze słonko świeci - dzieci unoszą nad głową obie dłonie i poruszają wszystkimi palcami
Ptaszek sobie leci - dz. przenoszą ręce na wysokość klatki piersiowej, krzyżują nadgarstki i poruszają dłońmi tak jak skrzydłami
szumią, szumią drzewana wietrze - dz. prostują ręce i wyciągają je do góry, machając jak gałęzie
każdy nadejścia wiosny się już spodziewa - rytmicznie klaszczą w dłonie
2. Teraz Wasi Rodzice przeczytają Wam wiersz pt. "Ptasie perypetie" autorstwa Agaty Bober, a Wy uważnie słuchajcie, ponieważ odpowiecie na koniec na kilka pytań.
"Ptasie perypetie" Agata Bober - pdf do pobrania
W ciepłych krajach afrykańskich, gdzie na zimę odlecieli,
trzech przyjaciół się spotkało, by pomówić o niedzieli.
Pierwszy zaczął Pan Skowronek, co ze swego śpiewu słynął:
- Lećmy szybko wnet do Polski, bo nam dni wiosenne miną!
Wszak wiadomo nie od dzisiaj, że mym wielkim jest zadaniem
wszem i wobec wyśpiewywać, Pani Wiosny powitanie.
- Ty mój drogi wciąż o pracy - wtrącił się czerwononogi.
Chciałbym jeszcze móc odpocząć, bo do Polski kawał drogi!
A poza tym, tam na miejscu, czeka mnie roboty szmat,
gniazdo muszę znów zbudować, małym pomóc przyjść na świat.
- Wiem, co mówisz mój kolego - przemówiła wnet jaskółka.
Pracy w Polsce mam bez liku, bom ja nie jest jak kukułka,
co podrzuca innym dzieci, żeby później leniuchować.
Na najlepsze ptaki w Polsce, muszę dzieci swe wychować.
Wtem sfrunęła Pani Sójka, z listem w swoim małym dzióbku.
- Proszę czytać, bo znalazłam list ten w kwiatach, w mym ogródku.
Wziął list Bocian w skrzydła swoje i zaczyna czytać:
„Przylatujcie wy leniuchy, wiosnę trzeba witać!
Środek marca, a Was nie ma, zaraz będzie wielka draka,
bo na niebie wciąż nie widać, powracającego ptaka!
Wiec pakujcie swe manatki i w daleką podróż sio!
P.S To ja, Wasz przyjaciel drogi, Pan Wróbelek Pio.”
Nie czekając ani chwili, w wielkim pędzie spakowane,
wyruszyły w długą podróż, ptaki nieco skołowane.
Bo nie wiedzą co ich, czeka, gdy do Polski zawitają,
strachu pełne swe kuperki, biedne ptaszki teraz mają!
Rozmowa na temat wiersza:
- Jakie ptaki wystąpiły w wierszu?
- Dlaczego ptaki przebywały w ciepłych krajach?
- Kto napisał list do ptaków i dlaczego?
- Czym martwiły się ptaki przed podróżą do Polski?
- Jaki był nastrój wiersza: wesoły, poważny, smutny?
3. Zachęcamy do obejrzenia filmiku edukacyjnego pt. „Skąd ptaki wiedzą, dokąd mają lecieć?” - „Powrót bocianów”.
4. Uważamy, że doskonałą propozycją, rozwijającą jednocześnie słuch i wyobraźnię, możliwość identyfikacji ptaków, będzie odwiedzenie strony „Alfabetyczna lista ptaków”.
Alfabetyczna lista głosów ptaków
5.
piosenka zwiastującą wiosnę. Zachęcam do nauki i własnej interpretacji ruchowej. Do zabawy dzieci mogą wykorzystać kolorowe apaszki.
6. Na koniec dla chętnych dzieci propozycja kart z plątaninkami literowymi. Na kartach ukryte jest hasło" Zwiastuny wiosny" oraz wyrazy krokus, jaskółka, bocian i zawilec.
Wiosenne plątaninki literowe - Nauczycielskie zacisze - pdf do pobrania
Życzymy miłej zabawy!