Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Utrwalamy głoskę "sz"

Pamiętamy o prawidłowym ułożeniu artykulatorów - podczas wymowy głoski „sz” czubek języka unosi się do wałka dziąsłowego, gdzie tworzy się szczelina, zęby są zbliżone, wargi zaokrąglone, lekko wysunięte do przodu.

Zbliżone do siebie siekacze oraz wysunięte do przodu wargi wzmacniają szmer, który powstaje przy przeciskaniu się powietrza przez szczelinę.

  1. Zabawa <Co szumi?> - mama/tata wypowiada zdania, a dziecko wybrzmiewa głoskę „sz”

Szumi morze - szszsz...
Szumi wiatr - szszsz...
Szumi woda - szszsz...
Szumi las - szszsz...
Szumią drzewa - szszsz...
Szumią liście - szszsz...
Szumię ja - szszsz...
Szumisz ty - szszsz...
Szumi mama - szszsz...
Szumi tata - szszsz
Szumi miś - szszsz...

  1. Zabawa <Mówimy razem> - dziecko wybrzmiewa głoskę „sz”, a mama/tata wypowiada pozostałą część wyrazu:

Na początku wyrazu:

sz - minka, sz - mata, sz - pak,
sz - pilka, sz - pital, sz - patułka,
sz - katułka, sz - pulka, sz - koła,
sz - kielet, sz - kiełko, sz - klanka,
sz - tuka, sz - kło, sz - kodnik,
sz - lak, sz - loch, sz - ron,
sz - mer, sz - nur, sz - nurek,
sz - nurówka, sz - para, sz - paragi,
sz - protki, sz - klarnia, sz - klany

Na końcu wyrazu:

tu - sz, ko - sz, kalo - sz,
my - sz, afi - sz, fini - sz,
gula - sz, tu - sz, klo - sz,

  1. Zabawa <Mały - duży> - mama/tata wypowiada zdania, a dziecko wybrzmiewa głoskę „sz”:

Mały Tomek, duży Toma - sz.
Mały Miłek, duży Miło - sz.
Mały Darek, duży Dariu - sz.
Mały Tymek, duży Tymoteu - sz.
Mały Arek, duży Arkadiu - sz.
Mały Mati, duży Mateu - sz.
Mały Irek, duży Ireneu - sz.
Mały Tadzio, duży Tadeu - sz.

Zabawę można połączyć z ruchem:

  • przy słowach mały - przysiad, opuszczanie rąk,
  • przy słowach duży - stanie na palcach, unoszenie rąk do góry :)
  1. Zabawa <Szumi morze> :

Dziecko mówiąc głoskę „sz” może kreślić linie faliste kredką, mazakiem, farbami, palcem na tacy z kaszą, itp.

  1. Zabawa <Jedzie pociąg>

Dziecko naśladuje rękami kręcące się koła, kreśli linie proste (tory) różnej długości i wypowiada sylaby „szu, szu, szu” (pociąg jedzie do przodu), „usz, usz, usz” (do tyłu).

  1. Zabawa < Szymek >

Szedł po drodze Szymek
do szkoły się uczyć
i tak wciąż powtarzał:
szu - szu, szo - szo, sza - sza,
szy - szy, sze - sze.
Taki mały Szymek,
co uczyć się chciał.

Szymek może powtarzać różne sylaby, w których „sz” jest na początku, w środku lub na końcu sylaby, np.sza - asza - asz. Dzieciom łatwiej jest powtarzać ćwiczoną głoskę, gdy jest ona połączona ze spółgłoską, np. szfa, szcha, szka, szla, szła, szma, szna, szpa, szta.

Codziennie można powtarzać inną sylabę, w różnych kombinacjach, np. sza - asz, sza - asza, szpa - aszpa, szlo - oszlo...

Powtarzanie sylab można połączyć z wykonywaniem ruchów naprzemiennych, np.

  • dotykać na zmianę prawą ręką do lewego, a lewą do prawego kolana, ramienia, pięty, ucha, łokciem kolana
  • dotykać kolejno palcem jednej ręki do palców drugiej ręki. (jedno dotknięcie na jedną sylabę)
  • klaskać na przemian w dłonie (siedząc naprzeciw mamy, taty).

Ćwiczenia te nie tylko poprawią koordynację ruchową, ale sprawią, że dziecko chętniej będzie powtarzać sylaby.

PAMIĘTAJMY - prawidłową wymowę pomogą utrwalić wielokrotne powtórzenia. Lepiej ćwiczyć krótko, a częściej uwzględniając możliwości dziecka, aby się nie zniechęciło.

Miłego „SZUSZOWANIA” :)

Literatura:

  1. Michalak - Widera, K. Węsierska, Szumiące wierszyki UNIKAT-2, Katowice
  2. Morkowska, K. Żmuda - Trzebiatowska, Szedł żuczek do szkoły się uczyć, WSiP, Warszawa2000
  3. Sachajska, Uczymy się poprawnej wymowy, WsiP, Warszawa 1987