„TUS-owe Przedszkole” - innowacja pedagogiczna - "Sówki" - Dzień Życzliwości
„TUS-owe Przedszkole” - innowacja pedagogiczna wykorzystująca Trening Umiejętności Społecznych w celu rozwoju kompetencji społeczno – emocjonalnych na rok szkolny 2024/2025
Świadomość własnych emocji, umiejętność radzenia sobie z nimi, a także zdolność dostrzegania emocji u innych przyczyniają się do rozwijania pozytywnych relacji społecznych, a tym samym wpływa na jakość życia.
Rozwój technologii niesie za sobą pozytywne, ale również negatywne skutki, które niestety mogą zakłócać rozwój społeczno-emocjonalny dzieci. Zbyt łatwy i częsty dostęp do smartfonów, komputerów, tabletów może skutkować zaburzeniami w relacji z drugą osobą, niekiedy nawet izolacją i wycofaniem się z relacji.
Okres przedszkolny to czas na socjalizacje i uczenie się norm, dlatego chcemy zadbać o to, by nauczyć dzieci aby jak najlepiej radziły sobie w dalszym życiu w tej sferze.
Aby w jak najbardziej całościowy sposób stymulować rozwój dzieci w sferze emocjonalno-społecznej, podczas naszych działań będziemy się skupiać głównie na trzech obszarach: rozwój emocjonalny, samowiedza oraz umiejętności społeczne.
Rozwój emocjonalny to sfera, która dotyczy świata emocji. Dzieci podczas zajęć poznają różne emocje, będą miały okazję do kształtowania umiejętności nazywania, rozumienia i interpretowania różnych stanów emocjonalnych, rozwijania umiejętności współdziałania oraz rozwijania empatii.
Samowiedza – czyli obszar obejmujący pogłębienie wiedzy na temat siebie i innych, odkrywanie swojego potencjału i mocnych stron. Celem tych zajęć będzie budowanie poczucia przynależności i tożsamości, kształtowanie u dzieci wiedzy o sobie, wzmacnianie pozytywnej percepcji samej osoby, kształtowanie postawy akceptacji dla odmienności.
Umiejętności społeczne - podczas zajęć będziemy poruszały między innymi temat kłamstwa, bycia w grupie i współpracy oraz przyjaźni, rozwijania empatii oraz rozwiązywania konfliktów czy radzenia sobie z porażką.
W czwartek, 21 listopada obchodziliśmy w naszej grupie "Dzień Życzliwości". Głównym celem tego dnia było przybliżenie dzieciom znaczenia uśmiechu i życzliwości, kształtowanie umiejętności wyrażania życzliwości poprzez aktywność intelektualną, ruchową i plastyczną, wdrażanie dzieci do pozytywnych zachowań oraz integracja dzieci w grupie i czerpanie radości z uczestnictwa w zabawie. Tego dnia nasze "Sówki" mówiły sobie komplementy, miłe słowa, niosły wzajemna pomoc. Wspólnie z dziećmi rozwiązaliśmy krzyżówkę, której rozwiązaniem było "magiczne" słowo DZIĘKUJĘ, ustaliliśmy i podpisaliśmy Kodeks życzliwości, bawiliśmy się wesołymi buźkami, tworzyliśmy girlandę życzliwości oraz bawiliśmy się do piosenki "Grzeczne słówka". To był dzień pełen uśmiechu i życzliwości.