Innowacja pedagogiczna -" PALUSZKI MÓWIĄ" czyli nauka języka migowego- Biedronki 2024
W roku szkolny 2024/2025 w grupie Biedronki realizowana jest innowacja pedagogiczna „PALUSZKI MÓWIĄ”.
Dlaczego język migowy w przedszkolu?
Dzieci w wieku przedszkolnym charakteryzuje ogromna wrażliwość i ufne rozumienie, dlatego warto w tym okresie pracować nad przekazywaniem pozytywnych wartości, tolerancji wobec niepełnosprawnych, w tym przypadku osób niesłyszących i niedosłyszących. Dzieci w tym okresie rozwoju zaczynają dostrzegać „inność”, zadają przy tym mnóstwo pytań. I tuwłaśnie rola rodzica, a w przedszkolu nauczyciela. To od nas zależy, czy nasi wychowankowie będą akceptowały osoby niepełnosprawne, czy będą się umiały z nimi porozumieć.Uczenie języka migowego dzieci najmłodsze poza wskazaniem na integrację i naukę tolerancji, doskonale wpływa na rozwój dziecka i w sposób szczególny pobudza myśleniei wyobraźnię. Dodatkowo kształtuje motorykę małą, koordynację wzrokowo- -ruchową, spostrzegawczość. Dzieci w tym wieku mają doskonałą pamięć i, jak wiemy, szybko uczą się języków obcych, a więc i języka migowego.
Nauka języka migowego to nie tylko świetna zabawa dla dziecka, ale przede wszystkim wskazanie mu nowego, innego sposobu porozumiewania się pomiędzy ludźmi. Poprzez innowację w dzieciach wspierany jest rozwój społeczny, system postrzegania, sprawności manualnych rąk i palców, zapamiętywania, logicznego myślenia oraz komunikacji interpersonalnej.
Innowacja w grupie Biedronki została wprowadzona od października 2024r.
W październiku i listopadzie dzieci nauczyły się:
- powitania i pożegnania: dzień dobry, cześć, do widzenia, dobranoc, słodkich snów, witam was serdecznie,
- niektórych liter alfabetu: a, ą, e, ę, i, m, t, k, o, d, dz,
- liczebników 0-10,
- zwrotów grzecznościowych: proszę, dziękuję, przepraszam;
- podstawowych zwrotów: cisza, jak się czujesz, wolno, szybko
Poprzez innowację „Paluszki Mówią” chciałybyśmy, aby nasze działania przyczyniały się do budowania świata, w którym komunikacja jest dostępna dla wszystkich, a różnorodność jest traktowana jako wartość dodana. Każdy powinien mieć możliwość pełnego uczestnictwa
w życiu społecznym, kulturalnym i zawodowym.
Wioletta Ratajczyk i Emilia Jarząbek