Innowacja pedagogiczna "Laboratorium młodego chemika" - Maluchy
Od 24.03-28.03.br w grupie Maluchy została wdrożona innowacja pedagogiczna pod nazwą „Laboratorium Młodego Chemika”. W jej ramach przez tydzień dzieci miały okazję uczestniczyć w różnych eksperymentach chemicznych, takich jak tworzenie cieczy nienewtonowskiej, formowanie glutowatego potwora, wywoływanie niezwykłej i kolorowej piany, tworzenie kolorowych kwiatów, obserwowanie tańczącej kukurydzy z popcornu oraz symulowanie kolorowego deszczu. Podczas tych zajęć głównym ekspertem był Hubercik Ekspercik, który opowiadał dzieciom różne historie, a następnie wspólnie z nimi obserwował i komentował wykonywane eksperymenty.
Innowacja skierowana jest do dzieci w wieku 3-4 lat i ma na celu nie tylko rozwijanie ich kreatywności i wyobraźni, ale również zachęcanie do odkrywania radości płynącej z poznawania nowych zjawisk. Dzięki takim działaniom dzieci uczą się, że otaczający świat jest pełen fascynujących tajemnic, które warto zgłębiać.
Innowacja jest zgodna z podstawą programową wychowania przedszkolnego i ma wspierać naturalną ciekawość dzieci oraz ich chęć do nauki i eksploracji otaczającej rzeczywistości.
Każde zajęcie rozpoczynało się od przeczytania opowiadania o przygodach Hubercika Ekspercika oraz zadania pytań na jego temat. Opowiadanie stanowiło wstęp do eksperymentu i okazję do rozmowy o emocjach, co pozwalało dzieciom zrozumieć, że odczuwanie różnych uczuć jest naturalne. To także rozwijało ich umiejętność empatii i rozumienia emocji innych, co ma istotne znaczenie dla ich rozwoju społecznego. Innowacja nie tylko wprowadzała dzieci w świat nauki, ale także wspiera rozwój ich kompetencji interpersonalnych i emocjonalnych, przygotowując je do radzenia sobie w przyszłości.
Efekty wdrożenia innowacji pedagogicznej.
Dzieci aktywnie brały udział w zajęciach, uważnie obserwowały i podejmowały próby przewidzenia wyniku doświadczenia oraz wytłumaczenia go, doskonaliły umiejętność współpracy w grupie, parze, były bardziej kreatywne i szukały nowych rozwiązań, poznały zasady obowiązujące podczas prowadzenia doświadczeń, czerpały radość z doświadczenia i eksperymentowania.
“Powiedz mi, a zapomnę,
pokaż – a zapamiętam,
pozwól mi działać, a zrozumiem!”
Konfucjusz