Innowacja pedagogiczna "Budzimy zmysły, czyli sensoryka dla smyka" - "Sówki" 2024
„BUDZIMY ZMYSŁY – CZYLI SENSORYKA DLA SMYKA”
Zmysły odgrywają bardzo ważną rolę w życiu każdego człowieka. To dzięki nim poznajemy świat. One informują nas o otaczającym świecie, pozwalają nam doświadczać przestrzeni wokół poprzez odczuwanie zapachów, widzenie czy słyszenie. Ponadto zmysły pełnią rolę ochronną, gdyż ostrzegają nas przed niebezpieczeństwem.
Proces integracji sensorycznej rozpoczyna się już w okresie płodowym jednak pierwsze siedem lat dziecka stanowi najważniejszy etap jego rozwoju pod względem neuroplastyczności mózgu czyli jego zdolności do rozwoju, zmiany i lepszego działania. W tym czasie dziecko opanowuje umiejętności, stawia czoła nowym sytuacjom oraz uczy się korzystania ze swoich zmysłów. Dzięki temu lepiej poznaje siebie, swoje ciało i otaczający go świat. Dziecko staje się dojrzałe sensorycznie pod względem samokontroli, uwagi, uczenia się oraz myślenia. Wszystko, co było doświadczeniem w życiu płodowym i przez pierwsze 7 lat życia dziecka, stanowi podstawę do dalszego uczenia się w szkole.
Zaburzenia przetwarzania sensorycznego pozbawia dzieci możliwości doświadczania, które są im niezbędne do nauki i prawidłowego rozwoju. Wychodząc naprzeciw potrzebom edukacyjnym dzieci oraz naturalnej potrzebie zaspokajania ciekawości światem opracowałam program innowacji pedagogicznej „Budzimy zmysły – czyli sensoryka dla smyka”.
Zadaniem innowacji jest dostarczenie dziecku poprzez zabawę, różnorodnych bodźców wspomagających integrację sensoryczną, która pozwoli dzieciom na swobodne doświadczanie, eksperymentowanie, tworzenie, rozbudzanie kreatywności, co z kolei wpłynie na ich harmonijny rozwój.